onsdag 3 mars 2010

världens kväll!! (i Friel!)

Hon är helt fantastisk! Och en traditionellt byggd kvinna! (precis som jag!)
Mma Precious Ramotswe i damernas detektivbyrå är en av mina favoritförfattare Alexander McCall Smiths huvudpersoner, och min inspiration för tillfället.
Jag har som ni förstår läst samtliga böcker nästan exakt på utgivningsdagen, och fullkomligt låtit mig föras med till det torra, varma Botswana. Jag kan känna värmen av solen och hos folket, känna doften av det torra gräset när jag, precis som Mma Ramotswe, sippar på mitt rooibos té, och när jag fick se filmerna som svt sände i januari var jag bara tvungen att köpa dem direkt.
Så nu har jag min verklighetsflykt! Botswana bara tre knapptryck bort på min fjärrkontroll till dvdn, sen är det härligt varmt solsken som omger mig, leende människor, ett enkelt liv där man nöjer sig med det lilla man har och omger sig av underbara färgstarka kläder. Tänk om Botswanas motsvarighet på Ellos kunde skicka mig en katalog!
Det skulle även underlätta för mig och Erika då vi ska klä ut oss till härliga, färgstarka, vackra, negresser på Världens kväll i Friels bygdegård den 21 mars. Alla som undrar hur man gör för att få se oss utklädda i peruk, afrikasminkad hy och färgstarka kläder kan bara ta sig till Friel! Världens kväll gör vi tillsammans med internationella gruppen i församlingen och det blir sång av våra utklädda barn och ungdomar i alla grupper efter det blir det fika, en etiopisk macka med en spännande köttfärssås, några av ingredienserna är t ex 5 kg nötfärs, 5 kg!! rödlök detta ska sedan koka ihop med 2,5 kg smör! Det kommer finnas svenska smörgåsar för de som är hariga! Sen avslutas hela kvällen med en auktion på typ bröd och annat, och alla pengar vi samlar in under kvällen går till insamlingskampanjen Rent vatten!
Tänk! Lilla jag, lilla jag, som Mma Ramotswe!
Det ni!
Vid tangenterna,
Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar